Schutterij St. Sebastianus Beegden

Welkom op onze website

Welkom op de website van Schutterij St. Sebastianusgilde uit Beegden. Hier vindt je alle informatie over onze vereniging:

 

Nieuwe buks in bestelling: een belangrijke stap vooruit

 

Na de inbraak in ons clublokaal, inmiddels ruim een jaar geleden, kreeg onze schutterij een zware tegenslag te verwerken. Daarbij werden onder andere onze twee buksen gestolen. Hoewel deze later werden teruggevonden in het water, bleek de schade aanzienlijk.

 

In het afgelopen jaar hebben we hard gewerkt aan het herstel. Eén van de buksen kon gelukkig vakkundig worden gerestaureerd, maar de andere was helaas niet meer te redden. De aanschaf van een nieuwe buks brengt hoge kosten met zich mee en vormde daarom een flinke uitdaging.

Dankzij de inzet van onze leden, het geduldige sparen van de vereniging en de steun van gulle gevers is het ons gelukt om de benodigde middelen bijeen te brengen. Daar zijn we ontzettend dankbaar voor.

 

Met trots kunnen we dan ook melden dat een nieuwe buks inmiddels is besteld. Naar verwachting zal deze in het najaar van 2026 worden geleverd. Daarmee zetten we opnieuw een belangrijke stap in het herstel van onze materialen en kunnen we met vertrouwen naar de toekomst kijken.

Wij willen iedereen die hieraan heeft bijgedragen hartelijk bedanken.

 

Samen hebben we laten zien dat tegenslagen overwonnen kunnen worden en dat onze vereniging kan blijven bouwen aan haar toekomst.

 

 

Voorzitter Paul Pollaert treedt na 38 jaar af

 

Tijdens een bijzondere ledenvergadering hebben we afscheid genomen van onze voorzitter Paul Pollaert, die maar liefst 38 jaar met hart en ziel voorzitter is geweest. Paul, ontzettend bedankt voor alles wat je voor de schutterij hebt betekend. Jouw inzet, betrokkenheid en toewijding zijn van onschatbare waarde geweest. Paul blijft uiteraard lid van onze vereniging en zal plaats nemen in de schietcommissie. Ook zal hij in 2026 de rol als koning vervullen.


De voorzittershamer is overgenomen door Danny Huijbers. We hebben er alle vertrouwen in dat hij deze taak met veel enthousiasme en inzet zult vervullen.


Daarnaast hebben ook Martijn Heltzel na 9 jaar en Jan Knoops na 10 jaar afscheid genomen als bestuurslid. Ook jullie willen we hartelijk bedanken voor alles wat jullie voor de vereniging hebben gedaan!


We gaan verder met een vernieuwd, verjongd en enthousiast bestuur waar we allemaal veel vertrouwen in hebben. Op naar een mooie toekomst samen!


 

 

Nieuwe opzet Koningschieten bij St. Sebastianusgilde: Ook de dames strijden nu mee om de titel


Het jarenlange Koningschieten bij het St. Sebastianusgilde heeft een verfrissende wending genomen. Voorheen een heren-aangelegenheid, opent de gilde nu haar deuren voor dames, die nu ook de kans hebben om de prestigieuze titel "Koning van de schutterij" te bemachtigen. Mocht er een dame de vogel afschieten dan kan zij het komende seizoen deel nemen aan de wedstrijden als "Schutterskoningin"

Traditioneel was het Koningschieten binnen het gilde een evenement waarbij mannelijke leden van het gilde streden om de titel van koning.  Echter, heeft het St. Sebastianusgilde besloten om zijn tradities aan te passen en een meer diverse en open benadering te omarmen.

Deze baanbrekende stap opent de deuren voor vrouwelijke leden om deel te nemen aan het Koningschieten en de kans te krijgen om de felbegeerde titel "Koning van de schutterij" te winnen. Dit markeert niet alleen een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van het gilde, maar het onderstreept ook de gelijke vaardigheden en betrokkenheid van vrouwen binnen de schutterijgemeenschap.

 

Daarnaast gaat het gilde nog een stap verder door het uitnodigen van de lokale gemeenschap, ongeacht hun connectie met het gilde, om deel te nemen aan het evenement 

Dit biedt de kans aan alle geïnteresseerden om hun schietvaardigheden te laten zien en te streven naar het Burger-Koningschap. Het Burger Koningschieten versterkt de banden tussen het gilde en de bredere gemeenschap, en draagt bij aan een inclusiever en meer toegankelijk evenement.


Deze nieuwe opzet van het Koningschieten bij St. Sebastianusgilde illustreert niet alleen de evolutie van tradities, maar ook de bereidheid om zich aan te passen aan veranderende tijden. Het verwelkomen van dames en burgers in de wedstrijd om de titel "Koning van de schutterij" getuigt van het belang van diversiteit en gelijkheid, terwijl het Burger Koningschieten een brug slaat tussen het gilde en de bredere gemeenschap. Dit alles draagt bij aan het behoud van de rijke geschiedenis van het gilde. 

 

Deelname van burgers is mogelijk door zich aan te melden via sintsebastianusgilde@gmail.com tot uiterlijk 27 augustus. Er wordt een bijdrage van € 5,- per persoon gevraagd welke voor aanvang van de wedstrijd ter plekke kan worden voldaan. Vanwege de regelgeving is  een ID bewijs of paspoort verplicht.

Minimum leeftijd voor deelname is 16 jaar

 

 

Herstelwerkzaamheden wateroverlast

 

De herstelwerkzaamheden n.a.v. de wateroverlast zijn afgerond.

De reparatie is mogelijk gemaakt met steun van de burgers van Beegden, Het Nationale Rampenfonds en een bijdrage vanuit de WTS regeling 2021 (Wet tegemoetkoming schade bij rampen).

 

Wij zijn veel dank verschuldigd aan de vele vrijwilligers. Zonder hun hulp was herstel niet mogelijk geweest.

 

Het seizoen 2023 is inmiddels gestart.

De donateursactie was wederom een succes. Dank aan alle donateurs die ons hebben gesteund!

 

Zaterdag 15 juli organiseren wij weer het jaarlijks Dorpsschieten. Een uitgelezen kans voor iedereen die zelf eens met de grote buks een bolke wil afschieten.

Ook voor de jeugd zijn er schietwedstrijden met de windbuks. Noteer de datum alvast in jullie agenda

 

 

Zie de agenda voor de overige activiteiten van 2023

 

 

 

Welkom bij Schutterij St. Sebastianus Beegden
FJ Design